Kurssin arviointi perustuu ensisijaisesti läsnäoloon oppitunneilla ja niiden aikana tapahtuvan työskentelyn eri osa-alueisiin. Alla tarkempi erittely.

Tuntiaktiivisuus

Kieltenopiskelun olennainen osa on suullinen kommunikaatio ja tästä syystä arvioinnin keskeisenä osana on osallistuminen opetukseen. Kaikki eivät ole luontaisesti kovia viittaajia, mutta suotavaa on että tassu kävisi ilmassa joka tunti. Myös aktiivinen ja vuorovaikutuksellinen osallistuminen paritehtäviin on osa tuntiaktiivisuutta. Tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa kurssiarvosanaan niin nousevasti kuin laskevastikin. Aktiivisuus merkitään Wilmaan jos tassu nousee tunnin aikana useamman kerran.

Sanakokeet

Sanakokeita on kurssin aikana 3. Sanakokeet perustuvat niihin teksteihin, jotka opiskellaan yhdessä tarkemmin. Sanakokeiden arviointi on kouluarvosana 4-10. Jos numerosi jää alle 4-, on tulos 0 (mahdollisuus tehdä uudelleen) mikä voi olla este kurssin läpipääsemiselle.

Sanakokeiden numerot lasketaan yhteen ja muunnetaan niin että ne muodostavat kokonaisarviointiin n. 1/4. Lukemalla hyvin sanakokeisiin, voit siis jo huomattavasti vaikuttaa koearvosanaasi. Sanakokeisiin luetaan työvihkosta kyseisen tekstin alleviivaukset, muista tarkistaa oikeat sivuston materiaalit-kohdasta.

Läksyt

Läksyjen tekeminen on oleellinen osa kurssisuoritusta ja niiden tekoa kontrolloidaan säännöllisesti (kiertävä läksylista). Läksyjen tekemättä jättäminen vaikuttaa kurssiarvosanaan laskevasti. Läksyjen huolellisella tekemisellä todistat aktiivisuutesi, mikäli viittaaminen on sinulle epämieluista.

Plussatehtävät

Kurssin aikana on mahdollista tehdä plussatehtäviä, jotka usein annetaan läksyjen yhteydessä, joskus myös erillisinä tehtävinä, tai tehtäväkimppuina. Nämä vaikuttavat arvosanaan ainoastaan nousevasti.

Työvihko

Kurssin alussa kaikille jaettava työvihko on kirjan ohella tärkein opiskeluvälineesi kurssilla ja tulee siksi olla mukana jokaisella tunnilla. Kurssin lopuksi työvihko palautetaan opettajalle ja se millä huolellisuusasteella se on täytetty, vaikuttaa arvosanaasi. Arviointiasteikko työvihkolle 1-5, työvihkon palautus on edellytys arvosanan saamiseksi. Mitä enemmän työn jälkeä vihkossa näkyy, sen parempi.

Kuuntelukokeet

Kuuntelukokeet suoritetaan 2-3 erässä kurssin aikana. Arviointipäivänä ei siis enää ole suurempaa kuuntelukoetta. Kuuntelukokeen aiheet noudattavat edellistä käsiteltyä teemaa. Voit valmistautua niihin kertaamalla teemasanastoja, merkitty kirjaan otsikolla Ord (vastaava yleensä myös työvihkossa). Kuuntelukokeiden osuus arvioinnin pisteistä on yleensä 60.

Kurssin aikana kuuntelukokeisiin harjoitellaan tekstien kuuntelulla, ääntämisharjoituksilla ja parikeskusteluilla. Suurempia harjoituskuunteluita tehdään aikataulusta riippuen.

Kirjoitelmat

Kurssin aikana kirjoitetaan vähintään 3 kirjoitelmaa, joissa harjoitellaan kurssin teemasanastoja. Kirjoitelmat ovat kaikille pakollisia, palautus kurssiaikataulun mukaisesti. Kurssikokeessa ei ole erillistä koeainetta, vaan kirjoitelmat arvioidaan ja otetaan osaksi kurssiarvosanaa. Arviointipäivänä aineen sijaan tehdään käännöslauseita FI-SV ja SV-FI, teemasanastoista.

Kirjoitelmien arviointi:

1 PANOSTUS eli sanasto ja laajuus = miten hyvin osaat soveltaa kurssilla opeteltua sanastoa 0 – 5p

  • 1-2p Kirjoitelma on minimipituinen, mutta sanasto pysyy yleisellä tasolla tai fraasit on poimittu sanakirjasta/netistä.

  • 3p Kirjoitelmassa on jo enemmän pituutta, mutta sanastossa on vain pari kurssilla opeteltua fraasia tai fraasit on poimittu enimmäkseen muualta kuin kirjasta.

  • 4 – 5p Kirjoitelman pituus lähestyy jo sanamäärän ylärajaa, aiheen käsittely on monipuolista ja siinä on hyödynnetty kurssilla opittua sanastoa

2 KIELI eli rakenne = kirjoitelman virheettömyys ja kielelliset ansiot 0 – 5p

  • 1 – 2p Kirjoitelmassa on käytetty pääasiassa pelkkiä suoria päälauseita, runsaasti virheitä jotka hankaloittavat tekstin lukemista/ymmärtämistä.

  • 3p Lauserakenteet ovat jo monipuolisempia, mutta virheitä melko paljon. Virheitä kielioppiasioissa joita edellisillä kursseilla on opeteltu.

  • 4p Kirjoitelmassa on käytetty sekä päälauseen suoraa että käänteistä sanajärjestystä, mukana on myös yksi tai useampia sivulauseita, teksti on melko virheetöntä. Substantiivien ja adjektiivien muodoissa ei ole juurikaan virheitä esim. pronominien kanssa.

  • 5p Tekstissä ei juurikaan virheitä, se on sujuvaa. Ei virheitä sanajärjestyksessä. Virheitä korkeintaan kieliopillissa asioissa, joita ei ole vielä opetettu.

Tuntikäyttäytyminen

Tunneille tullaan ajoissa, mukana kirja, työvihko ja kirjoitusvälineet. Jatkuva myöhästely häiritsee paitsi omaa opiskeluasi, niin myös ryhmätovereidesi. Älä siis ole urpo, vaan ajoissa. Mikäli kätesi hivelee elektronista laitetta pitkin tuntia aina kun näytössä vilahtaa, otetaan tämä myös huomioon arvioinnissa. Tunnit ovat opiskelua varten, välitunnit rassausta. Puhelin pysyköön siis laukussa, kassissa, repussa.

Arviointipäivä

Suullinen osuus, kielioppi, luettu, käännöslauseet

Arvosana 4

Nelonenkin on ansaittava ja edellyttää jo jonkin verran osaamista. Mikäli kaikki osasuoritukset (sanakokeet ja kuuntelukokeet, pistarit) jäävät alle 4 ja lisäksi kurssikoekin on numerona alle 4-, ei kurssista voi antaa arvosanaa vaan kurssi katsotaan keskeytyneeksi. Kurssiarvosanan saamiseksi ei riitä, että tulee paikalle ja istuu, vaan opetukseen on osallistuttava, tehtäviä tehtävä, kirjoitelmat palautettava ja työvihko palautettava täytettynä.

Sanakokeisiin luku

Opiskele sanakoetta varten työvihkossa olevat tekstien alleviivaukset. Kirjan takana olevaa kappalekohtaista sanalistaa ei siis erikseen kysytä. Tekstien alleviivauksista on kuitenkin hyvä opetella niissä esiintyvät sanat taivutuksineen.

Etsi itsellesi sopivaa lukutyyliä kokeilemalla eri tapoja. Alla muutama esimerkki:

  1. Kirjoita fraasit työvihkoon ja kysele itseltäsi fraaseja vuorotellen suomesta ruotsiin ja ruotsista suomeen.
  2. Lue fraasit ääneen puhelimen sanelimeen ja kuuntele niitä esim. bussissa, tiskatessa tai pyöräillessä.
  3. Pyydä äitiä, veljeä, kummia, kaimaa tai kaveria kyselemään.
  4. Tee fraaseista muistipeli paperilapuille tai nettiin.

Sanakokeisiin on hyvä alkaa lukea pari päivää ennen sanakoetta ja tehdä hommaa pikkuhiljaa. Mikäli kokeeseen luetaan 23-01 välillä edellisenä yönä, ei tieto tartu päähän niin, että voisit hyödyntää sitä vielä arviointipäivänä.