Hjärtligt välkommen! Tervetuloa ruotsin neljännelle kurssille! Tällä kurssilla opettelemme kertomaan ruotsiksi seuraavista teemoista:
- rahankäyttö ja kuluttaminen
- kulttuurinen kohtaaminen
- uskonto ja elämänkatsomus
- Islanti Kieliopissa käsittelemme seuraavia asioita:
- epäsäännölliset verbit
- infinitiivi
- apuverbit
- lyhyet vastaukset
- konditionaali
- prepositioita
REK-regler
Kun hallitset yllä olevat säännöt, kaikki tästä eteenpäin menee kuin vettä vain :) Jos jokin asia jää mietitityttämään, älä murehdi yksin tai kuuntele huhupuheita. Kysy opelta! Voit lähettää viestin Wilmassa, yksityisviestin Teamsissa tai Snapin.
Kurssiarviointi (kursbedömning)
Kokonaisuus johon kasataan palasia pitkin kurssia. Kaikki kurssin aikana tehtävät arvioitavat suoritukset (sanakokeet, kuuntelut, flipgridit ja ohjatut kirjoitustehtävät) on oltava tehtynä kurssin viimeiseen oppituntiin mennessä. Työvihko tulee olla täytettynä ja palautettava arviointipäivänä. Myös ohjattujen kirjoitustehtävien puhtaaksikirjoituksen deadline on arviointipäivä. Jos sinulla on erityisen tuen suunnitelma ja mahdollisesti myönnetty lisäaika, ilmoita siitä opettajalle heti kurssin alussa. 1. Työvihko (arbetshäfte = AH)
- Kurssin tärkein työväline
- Suurin osa vihkon sivuista tehdään yhdessä tuntien aikana.
- Osa tulee kotitehtäviksi. (Etänä teemme vihkon pääosin tuntien aikana)
- Muutama tehtävä työvihkosta saattaa olla vapaaehtoisia, tarkempi info kurssikohtaisesti.
- Tekstien fraasien täyttö ja tarkistus hoidettava omatoimisesti (nettisivuilla tarkistusversio).
- Työvihko arvioidaan asteikolla 0-5, työvihkon plussatehtävistä laajuudesta riippuen 1-3 plussaa per sivu. 2. Kirjan tehtävät (övningar) Jaettu kahteen osaan: Pakolliset (obligatoriska) ja extraplussat (valfria). Pitävät sisällään kirjan tekstit, teemasanastot,ja kieliopin. Voit tehdä tehtäviä omaan tahtiin, mutta et opetuksen aikana. Muuten on suositeltavaa tehdä vihkoa ja tehtäviä aina jos on luppoaikaa tunnilla :) Pakollisten tehtävien teko on edellytys arvosanan saannille. EXTRAPLUSSAT eivät ole pakollisia tehtäviä, mutta niitä kannattaa tehdä jos on voimia ja ajankäyttö sallii. MUTTA, jos ei koskaan tee yhtään extraa, on vaikea tavoittaa huipputuloksia tai yltää omaan parhaaseesi. Se on se ratkaiseva tekijä millä ylletään ysiin, kymppiin, eximiaan ja laudaturiin. Tai jos olet esim. seiskan tai kasin saaja, voit hyvin helposti nostaa osaamistasi ja arvosanaa numerolla tekemällä extroja. Extralla kerrataan opittua ja kertaus on opintojen äiti :D Lähiopetuksessa läksyt tarkistetaan joka tunti (ope kiertää) ja merkataan ylös plussat. Läksyjen teko vaikuttaa arvosanaan niin nousevasti kuin laskevastikin. 3. Suullinen kommunikaatio (muntlig kommunikation) 1) Tuntiaktiivisuus (vaikuttaa nousevasti arvosanaan)
- Osallistuminen opetukseen
- Huolella tehty pari- ja ryhmätyöskentely
- Tämä on tärkein lähtökohta kurssisuorituksen arvioinnissa. Kieli on puhumista, kommunikaatiota. 2) Suulliset Flipgrid-videotehtävät (20p) Kaksi aihetta kurssin teemoista, sisältää mahdollisesti myös ääntämisosuuden. 3) Suullinen koe (20p)
- Arviointipäivän alussa, 3-4 hengen ryhmissä.
- ääntö (10p)
- keskustelu (10p) 4. Kirjallinen tuottaminen (n. 40p + 50p)
- Kaksi pakollista ohjattua kirjoitustehtävää
- 1-3 vapaaehtoista (palautus ennen arviointipäivää)
- Kirjoitetaan Emendedissä
- Puhtaaksikirjoitus vapaaehtoinen (palautus Teamsiin), saa plussaa. Kurssista ja aikataulusta riippuen puhtaaksikirjoittaminen voi olla myös pakollinen suoritus.
- Arviointipäivänä käännöslauseet (n. 50p). Käännöslauseissa yhdistyvät kurssin aikana käyty kielioppi, sekä teemasanat. Opettele siis huolella käyttämään näitä jo ohjatuissa kirjoitustehtävissä. 5. Sanasto (70-80p)
- Kolme sanakoetta oppituntien alussa, katso kurssisivun aikataulu.
- Sanakokeeseen luetaan työvihkosta löytyvät fraasit.
- Tärkeintä sanaston opiskelussa on että teet ennakkotehtävän uudesta tekstistä, kuuntelet tarkkaan ja teet muistiinpanoja kun teksti käydään yhdessä läpi ja keskityt tekstiin liittyviin paritehtäviin. Kun teet nämä kaikki, riittää monesti että kirjoitat fraasit vihkoon ja tarkistat ne ja hieman kertaat. Sanaston opiskelu on siis pitkäjänteistä toistoa. Edellisen illan ulkoaopettelu ei palvele oppimistasi.
- Jos sanakokeen arvosana jää alle 4- on tulos 0. Sanakokeita ei voi uusia. 6. Kuullunymmärtäminen (n. 40-50p)
- Kaksi tai kolme arvioitavaa laajempaa kuunteluharjoitusta kurssin teemoista 6. Luetunymmärtäminen (n. 40-60p)
- Kaikki lukemamme tekstit, niin lyhyet kuin pitkät ovat luetunymmärtämisen harjoittelua.
- Arviointipäivänä n. 2-3 osainen luetunymmärtämisen testitehtävä 7. Kielioppi (n. 70p)
- Rakennetaan vanhan tiedon pohjalle joka kurssilla hieman uutta.
- Kielioppi on yksi pieni palanen kieltä, ei se avain kaikkeen onnistumiseen.
- Käydään yhdessä läpi työvihkon avulla. Tukea saat kirjan teoriasta.
- Harjoitellaan niin kirjallisesti kuin suullisestikin (tässä tärkeä vastuu parin oppimisesta!).
- Tärkeä osa oppimista on opittujen asioiden soveltaminen ohjatuissa kirjoitustehtävissä.
- Arviointipäivässä digitehtävät kieliopista (kone korjaa), suurin kompastuskivi omat näppäinvirheet. OHJEET PARI- JA RYHMÄTYÖSKENTELYYN
- Ole läsnä, kuuntele, kommentoi.
- Auta kaveria, korjaa.
- Olette vastuussa toinen toistenne oppimisesta.
- Jos kaveri ei keskity, huomauta asiasta.
Poissaolot
Jos olet sairaana, tai muusta pätevästä syystä poissa arvioitavan suorituksen päivänä, ilmoita siitä viimeistään samana aamuna opettajalle (Wilma, Snap, sähköposti). Ilman pätevää syytä tai ilmoitusta suorituksestasi annetaan 0 pistettä. Poissaolotunneilta tulee hoitaa tehdyksi sekä tunnin aikana tehdyt tehtävät, että kotitehtävät. •
Pidemmät poissaolot
Ennalta tiedossa olevat poissaolot (lomamatkat, leirit jne) tulee saattaa opettajan tietoon kurssin alussa, jotta voidaan sopia tehtävistä ja aikataulusta.
Arvosana 4
Nelonen on ansaittava ja edellyttää jo melko paljon osaamista osaamista. Mikäli kurssin osasuorituksista liian moni (sanakokeet ja kuuntelukokeet, pistarit) jäävät alle arvosanan 4- ja lisäksi kurssikoekin on numerona alle 4-, ei kurssista voi antaa arvosanaa vaan kurssi katsotaan keskeytyneeksi (K) ja kurssi on suoritettava alusta asti uudelleen. Kurssiarvosanan saamiseksi ei riitä, että tulee paikalle ja istuu, vaan opetukseen on osallistuttava, tehtäviä tehtävä, kirjoitelmat palautettava ja työvihko palautettava täydellisesti täytettynä.
Etäopetuksessa huomioitavia asioita:
- Oppitunnit pidetään lukujärjestyksen mukaisina aikoina Teamsissä, joten ole paikalla ajoissa ja kirjoita tunnin alkaessa jokin kommentti tai tervehdys keskusteluun.
- Jos sinulla on jokin asiallinen syy olla pois oppitunnilta, laita sitä viestiä opettajalle ja huoltajan täytyy selvittää poissaolo myös Wilmassa.
- Jos jostain syystä joudut olemaan pois oppitunnilta, ota selvää mitä siellä on tehty ja tee tehtävät mahdollisimman pian, niin et putoa kelkasta. Liiat poissaolot aiheuttavat kurssin keskeytymisen.
- Opettaja on paikalla ja tavoitettavissa koko oppitunnin ajan. Tunnin alussa yleensä tarkistetaan tehtäviä ja opetetaan uusi asia. Sen jälkeen teemme tehtäviä ja palaamme välissä tarkastamaan / toiseen opetettavaan asiaan. Tunnin lopuksi vielä katsotaan mihin kukin ehti tehtävissään.
- Mahdolliset Läksyt/plussatehtävät merkitään kurssisivuston läksyt-kohtaan. Palautettavien tehtävien ajankohdat löydät kurssisuunnitelmasta.
- Oppitunneille on osallistuttava ja siellä pitää olla aktiivinen ja hereillä. Tunneilla pitää seurata opetusta ja tehdä annetut tehtävät ajallaan.
- Tee ääntämistehtävät huolella. Suulliset harjoitukset ovat oleellinen osa kielten oppimista. Harjoittelemme ääntämistä yhdessä, mikin ei tarvitse olla päällä, vaan saat ääntää rauhassa siellä kotona. Yhteisten ääntämistehtävien lisäksi saatte pari/ryhmäharjoituksia joillakin tunneilla / vapaaehtoisesti tehtäviksi.
- Sanakokeet (+mahdolliset kuuntelut) pidetään Otavan koeympäristössä ja ne aukeavat opettajan ilmoittamana ajankohtana. Ole täsmällisesti paikalla, koeaika on rajattu (n. 10-15 min.) ja oppitunti jatkuu sen jälkeen Teamsissä normaalisti.