Välkommen!

REK-regler

Kun hallitset yllä olevat säännöt, kaikki tästä eteenpäin menee kuin vettä vain :)

Moduulin arviointi perustuu aina ensisijaisesti läsnäoloon (fyysinen ja henkinen) oppitunneilla ja niiden aikana tapahtuvan työskentelyn eri osa-alueisiin.

Jos sinulla on erityisen tuen suunnitelma ja mahdollisesti myönnetty lisäaika, ilmoita siitä opettajalle heti kurssin alussa.

Poissaolot

Jos olet sairaana, tai muusta pätevästä syystä poissa arvioitavan suorituksen päivänä, ilmoita siitä viimeistään samana aamuna opettajalle (Wilma, Snap, sähköposti). Ilman pätevää syytä tai ilmoitusta suorituksestasi annetaan 0 pistettä. Poissaolotunneilta tulee hoitaa tehdyksi sekä tunnin aikana tehdyt tehtävät, että kotitehtävät. ​

Pidemmät poissaolot

Ennalta tiedossa olevat poissaolot (lomamatkat, leirit jne) tulee saattaa opettajan tietoon kurssin alussa, jotta voidaan sopia tehtävistä ja aikataulusta.

Lukion ruotsin moduulit 1 ja 2 aiheittain

Moduuli 1

Teemat:

  1. Sverige
  2. Fritid
  3. Mat

Kieliopissa:

  1. Päälauseen sanajärjestys
  2. Kysymyssanat ja kysymyslause
  3. Lukusanat

Moduuli 2

Teemat:

  1. Mat
  2. Kompisar och vänner
  3. Skola
  4. Välbefinnande och hälsa
  5. Utseende
  6. Kläder
  7. Familj och släktingar

Kieliopissa:

  1. Sivulause
  2. Verbit
  3. Substantiivit
  4. Adjektiivit
  5. Käskymuoto
  6. Persoonapronominit
  7. Prepositiot

Arviointi

Moduulien 1-2 arviointi koostuu kahden jakson aikana tehtävistä suorituksista, sekä muista osa-alueista.

Arvioitavat suoritukset

  1. Sanakokeet
  2. Kuuntelut
  3. Ohjatut kirjoitusharjoitukset
  4. Suulliset tehtävät ja suullinen koe
  5. Kielioppikoe
  6. Luetunymmärtämisen koe
  7. Käännöslauseet

Muut arviointiin vaikuttavat osa-alueet

  1. Tuntiaktiivisuus ja parityöskentely
  2. Läksyt (pakollisten tehtävien teko on edellytys arvosanan saannille)
  3. Plussatehtävät (läksyplussat, ylimääräiset suulliset/kirjoitukset, ym.)
  4. Työvihkon täyttäminen ohjeistuksen mukaan
  5. Muut mahdolliset lisätehtävät / pistarit

Arvioitavat suoritukset (sanakokeet, kuuntelut, flipgridit ja ohjatut kirjoitustehtävät) on oltava tehtynä moduulin viimeiseen oppituntiin mennessä.

  • Täytetty työvihko palautetaan arviointipäivänä.
  • Ohjattujen kirjoitustehtävien puhtaaksikirjoituksen deadline on arviointipäivä.

Arvosana 4

Nelonen on ansaittava ja edellyttää jo melko paljon osaamista osaamista.

  • Mikäli moduulin osasuorituksista liian moni (kts. yllä) jäävät alle arvosanan 4-, ei kurssista voi antaa arvosanaa vaan moduuli katsotaan keskeytyneeksi (K)
  • Keskeytynyt moduuli on suoritettava alusta asti uudelleen.
  • Arvosanan saamiseksi ei riitä läsnäolo, vaan opetukseen on osallistuttava ja kaikki vaadittavat suoritukset (kts. yllä) tehtävä ajallaan.

OHJEET PARI- JA RYHMÄTYÖSKENTELYYN

  • Ole läsnä, kuuntele, kommentoi.
  • Auta kaveria, korjaa.
  • Olette vastuussa toinen toistenne oppimisesta.
  • Jos kaveri ei keskity, huomauta asiasta.

Sanakokeisiin luku

Opiskele sanakoetta varten työvihkossa olevat tekstien alleviivaukset. Tekstien fraaseista on hyvä opetella niissä esiintyvät sanat taivutuksineen. ​ Etsi itsellesi sopivaa lukutyyliä kokeilemalla eri tapoja. Alla muutama esimerkki: ​

  1. Kirjoita fraasit työvihkoon ja kysele itseltäsi fraaseja vuorotellen suomesta ruotsiin ja ruotsista suomeen.
  2. Lue fraasit ääneen puhelimen sanelimeen ja kuuntele niitä esim. bussissa, tiskatessa tai pyöräillessä. Tämä auttaa myös ääntämisen treeniin, kuin myös kuullunymmärtämiseen!
  3. Pyydä äitiä, veljeä, kummia, kaimaa tai kaveria kyselemään.
  4. Tee fraaseista muistipeli paperilapuille.
  5. Käytä valmiita Quizletteja ja sen eri ominaisuuksia (esim. pelit, kuunteleminen jne.) ​ Sanakokeisiin on hyvä alkaa lukea pari päivää ennen sanakoetta ja tehdä hommaa pikkuhiljaa. Mikäli kokeeseen luetaan 23-01 välillä edellisenä yönä, ei tieto tartu päähän niin, että voisit hyödyntää sitä vielä päättöviikolla.

Muuta huomioitavaa

  • Läksyt tarkistetaan joka tunti (ope kiertää) ja merkataan ylös plussat.
  • Läksyjen teko vaikuttaa arvosanaan niin nousevasti kuin laskevastikin.
  • EXTRAPLUSSAT eivät ole pakollisia tehtäviä, mutta niitä kannattaa tehdä jos on voimia ja ajankäyttö sallii. MUTTA, jos ei koskaan tee yhtään extraa, on vaikea tavoittaa huipputuloksia tai yltää omaan parhaaseesi.
  • Extrat ovat se ratkaiseva tekijä millä ylletään ysiin, kymppiin, eximiaan ja laudaturiin.
  • Jos olet esim. seiskan tai kasin saaja, voit hyvin helposti nostaa osaamistasi ja arvosanaa numerolla tekemällä extroja. Extralla kerrataan opittua ja kertaus on opintojen äiti :D

Kirjoitelmien arviointi

P = PANOSTUS eli sanasto ja laajuus = miten hyvin osaat soveltaa kurssilla opeteltua sanastoa 0 – 5p

  • 1-2 p Kirjoitelma on minimipituinen. Sanasto pysyy yleisellä tasolla, ei vaaditun aihepiirin sanastoa riittävästi tai juuri ollenkaan.

  • 3 p Kirjoitelmassa on jo enemmän pituutta, mutta sanastossa on vain pari kurssilla opeteltua fraasia ja teksti on luettelomainen.

  • 4 – 5 p Kirjoitelman pituus on lähellä sanamäärän ylärajaa, aiheen käsittely on monipuolista ja siinä on hyödynnetty kurssilla opittua sanastoa. Tekstissä on selkeä punainen lanka ja asioiden esittely on looginen ja etenee sujuvasti. Teksti alkaa ja loppuu sujuvasti ja vastaa tehtävässä pyydettyä tekstityyppiä (puhe, viesti, mielipide…).

K = KIELI eli rakenne = kirjoitelman virheettömyys ja kielelliset ansiot 0 – 5p

  • 1 – 2 p Kirjoitelmassa on käytetty pääasiassa pelkkiä suoria päälauseita. Tekstissä on runsaasti virheitä jotka hankaloittavat tekstin lukemista/ymmärtämistä.

  • 3 p Lauserakenteet ovat jo monipuolisempia, mutta virheitä melko paljon peruskieliopissa (omistus, sanajärjestys, ajanilmaukset, verbien aikamuodot). Tekstissä kuitenkin välittyy viesti lukijalle.

  • 4 – 5 p Kirjoitelmassa on käytetty sekä päälauseen suoraa että käänteistä sanajärjestystä, mukana on myös yksi tai useampia sivulauseita, teksti on melko virheetöntä.