RUB13.2 {Suomi ja suomalaisuus, mediat ja kulttuuri}

Läksyt

Päättöpäivään ti 5.4.

Jos olit pois tiistain tunnilta, hae opelta kertausmoniste, muistiinpanot, vihreiden tehtävien vastaukset tarkistusta varten ja puuttuva työvihkon sivu (samma-pronomini).

  1. Työvihkossa itsenäiset plussat ovat s. 5 Väder ja s. 15 tienneuvominen, sekä vihkon takakansi

  2. Ääntöplussien vastaukset materiaalit-sivulla.

Päättöpäivän ohjeet + kertausohjeet löydät materiaalit-sivulta. Sinne tulevat myös vastaukset plussista.

Jos herää kysyttävää, laita viestiä.

Läksy ma 28.3. tunnille

PAKOLLISET:

  1. Tema: Finland sanakoefraasit (moniste)
  2. Työvihkosta s. 26 kokoava tehtävä indefiniittipronomineistä.

DIGIKIRJA:

Tee kaikki loput opintokortin pakolliset tehtävät ke 30.3. iltaan mennessä. Testitehtävät päättöpäivän aamuun mennessä.

Ti 22.3. tunnille

PAKOLLISET:

  1. Työvihkon s. 1 (Suomi-teemasivu)

  2. Työvihkon s. 25 ylin tehtävä loppuun (indefiniiteistä)

DIGIKIRJA:

Tällä viikolla tee seuraavat:

  1. Tema- Finland tehtävät

  2. Indefiniittipronominien tehtävät

POISSAOLIJAT:

Opiskele tema-finland sanasto teemavihkosta + digistä. Kuuntele ja suomenna dialog (teemavihkossa myöskin).

Ma 21.3. tunnille

  1. Tee digikirjasta man- ja det-pronominin tehtävät.

  2. Tee digikirjasta interrogatiivipronominien tehtävät.

  3. Täytä työvihkoon tekstin 1 fraasit s. 6.

POISSAOLIJAT: Kuuntele teksti 1 digistä ja suomenna se (ei kirjallisesti). Pyydä opelta tai kaverilta merkinnät kouluun palattuasi.

Ti 15.3. tunnille

Tunnilla sanakoe tekstin 2 + dialog fraaseista. Voit lukea vihkosta peittotaktiikalla, kirjoittaa fraaseja uudestaan, tehdä omat kääntölaput tai käyttämällä quizlettejä (näitä voi myös kuunnella).

Tee digikirjasta teeman medier + text 2 tehtävät mielellään huomiseksi jotta hyöty niistä olisi (nämäkin ovat sanakokeeseen harjoittelua ja kirjoitelmaan valmistautumista!). Katson tehtävien prosentit kuitenkin vasta perjantaina yhdessä interrogatiivipronominien tehtävien kanssa.

Tunnin lopulla kirjoitetaan kirjoitelma teemalla Medier. Se on lyhyt kirjoitelma, aikaa 30 min. Katso edellisen kirjoitelman korjaukset läpi, jos et ole sitä vielä tehnyt.

POISSAOLIJAT:

  1. Pyydä merkinnät medier-dialogista kun palaat (tai kaverilta).

  2. Tee text 2 + dialog fraasit työvihkon s. 9. Fraasit voit tarkistaa materiaaleista.

  3. Tee interrogatiivipronominit työvihkon s. 21. Lue sitä ennen digikirjasta aiheen teoria. Pyydä merkinnät koulussa.

Ma 14.3. tunnille

PAKOLLISET:

  1. Kuuntele digissä Medier dialog (teemavihkossa s. 3 teksti ja se mistä se löytyy) ja suomenna se. Tee sen jälkeen saman sivun alaosasta löytyvä aukkotehtävä (löydät sanat dialogista tai medier-teemasta).

  2. Flipgrid - lukutehtävän palautus ma 14.3. klo 21 mennessä. Muista että samalla viikolla myös sanakoe ja kirjoitelma, ei siis kannata jättää tätä viime tippaan…

PLUSSA:

  1. Työvihkon s. 8 alaosan käännöslauseiden plussat ja tarkistus vasta loman jälkeen, vielä ethtii siis tehdä.

  2. Kirjoitelmien puhtaaksikirjoitukset periodin loppuun mennessä.

POISSAOLIJAT:

Kuuntele, lue ja suomenna text 2 ja pyydä merkinnät kaverilta tai opelta loman jälkeen. Sovi aika kuuntelukokeelle.

To 3.3. tunnille

PAKOLLISET:

Medier-teeman sivu työvihkosta s. 7 ja sivun 8 yläosan eka tehtävä.

PLUSSAT:

Sivun 8 kaksi alempaa tehtävää (käännöslauseet).

DIGIKIRJA:

Relatiivilause oltava perjataina (mielellään jo ennen to tuntia). Aloita pikkuhiljaa Medier-teeman tehtävät.

Ma 28.2. tunnille korvaavat tehtävät

Maanantain tunti menee ensiapupäivään, joten näemme tiistaina.

PAKOLLISET:

  1. Tee työvihkoon s. 19 Relatiivilause. Katso ensin digikirjasta relatiivilauseen opetusvideo ja hyödynnä kirjan teoriaa työvihkon sivun täyttämisessä.

  2. Tee sen jälkeen työvihkoon s. 20.

DIGIKIRJA:

  1. Tehtynä tulisi olla text 4, Litteratur + film, adjektiivin vertailu

  2. Ennen hiihtolomaa katson tehtävät aiheesta relatiivilause.

Torstain 22.2. tunnille

PAKOLLISET:

Työvihkon s. 12-13 pakolliset osat (ei runo + stjärnor)

DIGIKIRJA:

Tee litteratur & film teeman ja text 4 tehtävät opintokortilta. Vihreät plussatehtävät teemavihkoon.

PLUSSAT:

  1. Runo työvihkoon (Päättöpäivään mennessä)
  2. Stjärnor AH s. 13

Torstain tunnille kirjoitelma kulttuuri-aiheista.

Läksy ti 22.2. tunnille

PAKOLLISET:

Täytä työvihkoon s. 14 tekstin 4 + dialog fraasit.

DIGIKIRJA:

Adjektiivin vertailun tehtävät pe 25.2. klo 13.00 mennessä. Harkinnan tuloksena päädyin siihen että testitehtävät voit tehdä plussana päättöpäivään mennessä. Katson prosentit niistä päättöpäivän päätteeksi. Eli vaaleanpunaiset tehtävät plussaa.

PLUSSAT:

Tunnilla jaettu adjektiivin vertailun kertaavamoniste. Tee ja tarkista materiaalit-kohdasta (eri värisellä kynällä) periodin aikana ja näytä opelle plussien saamiseksi.

Muista tehdä digikirjaan puuttuvat tehtävät.

POISSAOLIJAT:

Kuuntele ja suomenna teksti 4 ja dialogi. Pyydä aukkosuomennos opelta koulussa.

Ma 21.2. tunnille

PAKOLLISET

  1. Tee loppuun työvihkon s. 18.

  2. Lue teemavihkosta s. 6 ja täytä sivun alaosan aukkotehtävä.

DIGIKIRJA:

  1. START-osion tehtävien tarkastus perjantaina 18.2. klo 12.30.
  2. Tema-musik, Text 3 tehtävien tarkistus ma 21.2. klo 9.00

POISSAOLIJAT:

  1. Täytä työvihkon s. 17 digikirjan teorian avulla.

To 17.2. tunnille

PAKOLLISET:

Täytä työvihkoon (vihreä) tekstin 2 + dialog fraasit s. 11.

PLUSSAT:

Tema musik + text 3 vihreät tehtävät teemavihkoon.

Läksy ti 15.2. tunnille

PAKOLLISET: ​

  1. Tee työvihkoon s. 10 alaosaan lyhyet tekstit (enemmän kuin yksi lause!).
  2. Tee digikirjasta opintokortin mukaiset Temaord-musik tehtävät.
  3. Muista edistää digistä Start-osion tehtäviä (katson tehtävät perjantaina). ​ PLUSSA: Täytä temahäften musik-sivulle kuvassaolevista soittimista kaikki mitä osaat :) ​ ​ POISSAOLIJAT: Tee työvihkon s. 10 + lue temahäftestä musi-teemasanasto (pyydä muistiinpanot + adjektiivitehtävä!).

Maanantain 14.2. tunnille

Opintokortista digikirjanStart-osion tehtävät.

Älä säikähdä määrää, ne ovat todella lyhyitä tehtäviä.

Niissä kertaantuu 1-2 moodulien asioita. Deadline näille pe 18.2. mutta kannattaa tehdä pikkuhiljaa, koska ensi viikolla toki tulee sitten muuta läksyä digikirjasta ja vihkosta.